HISTORIIKKI, Pirkanmaan Keliakiayhdistys ry 10 Vuotta

Eeva Tyni ja Helvi Nurmela: Keliakiatoiminnan alkutaival

Rauno Rantalainen avustajanaan Raija Mäkinen: Tampereen Alueen Keliakiapiiristä Pirkanmaan Keliakiayhdistys ry:ksi

Muistiinpanoja keliakiatoiminnan alkutaipaleelta

Pirkanmaan Keliakiayhdistyksen perustamiseen johtava toiminta alkoi, kun liikkeenharjoittaja Eino Laurell kuuli radiosta syksyllä 1976 ilmoituksen keliakiayhdistyksen perustamisesta ja meni kokoukseen Helsinkiin. Hänet valittiin Suomen Keliakiayhdistyksen perustavassa kokouksessa 19.10.1976 yhdistyksen johtokuntaan ja yhdyshenkilöksi Tampereelle.

Keväällä 1977 pidettiin Tampereen alueen ensimmäinen kokous Tampereen Yliopistollisessa Keskussairaalassa. Myös seuraavina vuosina kokoukset järjestettiin keskussairaalan kirjaston luentosalissa sekä 1980-luvun alkupuolelta Tampereen yliopiston lääketieteen laitoksen tiloissa. Jäsenten osallistuminen kokoukseen oli vilkasta, alkuvuosien muutamasta kymmenestä lähes pariinsataan henkilöön.

Kokouksen yhteydessä asiantuntijalääkärit luennoivat keliakiaan liittyvistä asioista. Tuote-esittelyt ja keliakiatuotteiden myynti kuuluivat myös kokousten ohjelmaan.

Suomen Keliakiayhdistys ry:n kevätkokous järjestettiin 12.3.1983 Tampereella.

Tampereen alueen keliaakikot kokoontuivat ”Keliakian kehrääjät” -nimellä kuukausittain, aluksi Kalevan uintikeskuksen kokoustiloissa ja syksystä 1983 Sorin nuorisokeskuksessa, osittain myös jäsenten kotona. Lokakuusta 1986 jäsenillat järjestettiin pääkirjasto Metson tiloissa. Yhteyshenkilönä Tampereella toimi Toini Sirkkola vuodesta 1980 kahdeksan vuoden ajan.

Syksyllä 1985 päätettiin ryhtyä käyttämään nimeä Tampereen Alueen Keliakiapiiri. Piirille hyväksyttiin toimintaohjeet 26.1.1987.

Tampereen vammais- ja terveydenhuollon neuvottelukunnan jäsenyyttä anottiin 14.10.1987.

Vapaaehtois- ja talkoovoimin järjestettiin vuosittain joulujuhlat, osallistuttiin Tampereen kaupungin vammaisjärjestöjen myyjäisiin ja kirpputoritapahtumiin, hoidettiin kevätkokousten kahvitarjoilu ja erittäin suositut arpajaiset.

Työn ohella oli myös virkistystoimintaa. Järjestettiin retkiä sekä kotimaassa että ulkomaille. Suomen Keliakiayhdistyksen eri puolilla maata pidettyihin kokouksiin järjestettiin kuljetukset.

Tampereen Alueen Keliakiapiiri teki aloitteen Suomen Keliakiayhdistyksen johtokunnalle, että se ryhtyy toimiin yhdistyksen muuttamiseksi liittomuotoiseksi ja että eri puolille maata perustetaan paikallisyhdistyksiä.

Tampereen Alueen Keliakiapiiristä Pirkanmaan Keliakiayhdistys ry:ksi

Suomen Keliakiayhdistyksen tehtyä päätöksen muuttaa yhdistystoiminta liittomuotoiseksi (12.9.1990), tuli ajankohtaiseksi Pirkanmaan Keliakiayhdistyksen perustaminen. Pitkä kerhomuotoinen toiminta antoi meille hyvän valmiuden oman yhdistystoiminnan aloittamiseen ja tarvittiinhan liitonkin perustamiseen vähintään kolme rekisteröityä keliakiayhdistystä.

Tampereen Alueen Keliakiapiirin johtokunta päättikin kutsua keliaakikkoja koolle ja niinpä 16.2.1991 kello 13.00 Tampereen yliopiston kliinisen lääketieteen laitokselle kokoontui 181 keliakiasta kiinnostunutta henkilöä perustamaan Tampereen alueelle Pirkanmaan Keliakiayhdistystä.

Perustamiskokouksen puheenjohtajana toimi dosentti Olavi Keyriläinen ja yhdistyksen ensimmäiseen johtokuntaan valittiin puheenjohtajaksi lääketieteen tohtori Markku Mäki ja johtokunnan jäseniksi Paavo Leskinen, Kaija Varho, Taina Saarikko, Rauno Rantalainen, Eeva-Liisa Toitturi, Pertti Regnell, Marja-Leena Harsu ja Eeva-Riitta Sirén. Säännöiksi hyväksyttiin Suomen Keliakiayhdistyksen johtokunnan laatimat ja ennakkotarkastuksessa hyväksytyt paikallisyhdistysten säännöt. Pirkanmaan Keliakiayhdistys perustettiin ensimmäisenä Suomen keliaakikkojen paikallisyhdistyksistä. Toiminta-alueena Pirkanmaan Keliakia-yhdistyksellä oli alussa etelä – pohjoissuunnassa Urjala – Virrat, itä – länsi suunnassa Längelmäki – Pori ja sen jäsenmäärä oli 819.

Alapuolella yhdistyksen 10-vuotishistoriikki kokonaisuudessaan pdf-tiedostona.

PDF-tiedostokeliahistoria 030301.pdf (29 kB)
Yhdistyksen 10 -vuotis historiikki kokonaisuudessaan. Tiedostonimeä klikkaamalla saat sen näkyviin.