Ritajärvi

Ritajärven luonnonsuojelualue (127 hehtaaria) rauhoitettiin keväällä 2015. Se on pienten erämaisten metsäjärvien ja niiden laskupurojen muodostama koskematon luontokokonaisuus, jolle tunnusomaisia piirteitä ovat kivilouhikot ja isot siirtolohkareet. Ritajärvi on Etelä-Suomen mittakaavassa huomattavan arvokas luontokohde.

Lokakuun retkellä on tarkoitus kiertää Valkeajärvi ja pysähtyä Paavinhatussa. Omatoimiset ja ripeät kävelijät ehtivät kyllä käydä Louhessa kääntymässä (kts. alla oleva kartta). Alla olevista kuvista saa hieman käsitystä reitin helppoudesta/hankaluudesta ja voi arvioida, onko itse sopivassa kunnossa lähtemään retkelle.

Mikäli alueesta on jotain tarkempaa kysyttävää, voit soittaa Millalle, gsm 040 867 7674 tai laittaa sähköpostia osoitteeseen pirkanmaan@keliakiayhdistys.fi

Bussi jättää retkeläiset punaisen pisteen kohdalle, josta lähdetään siniselle reitille Valkeajärven ympäri.
Pysäköintipaikalta Valkeajärven rantaan vievä reitti on hyvin helppokulkuinen.
Valkeajärven rannassa helppokulkuinen reitti vaihtuu..
.. tällaiseksi peruspoluksi.
Peruspolku on paikoin hyvin juurakkoinen.
Jalkaa saa välillä nostella edetäkseen.
Reitille on paikka paikoin tehty puurakenteita helpottamaan kulkua. Sateella saattaa olla liukasta.
Milloin pitkosrakenteet ovat ylämäkeen, on vieressä yleensä kaide.
Paavinhattuun päästäkseen saa kavuta Valkeajärven rannasta nousevat portaat.